Download

Filter_Search

วารสาร : ปีที่ 5 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2562
ชื่องานวิจัย (TH): ผลการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความพึงพอใจต่อกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ เรื่อง การแก้ปัญหา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนศรีวิชัยวิทยา จังหวัดนครปฐม
ชื่องานวิจัย (EN) : Effect of Problem-Based Learning through e-Learning on Learning Achievement and Satisfaction of Science Department Titled “Problem Solving” for Grade 7 Students, Sriwichaiwithaya School, Nakhon Pathom Province
ผู้วิจัย : ไกยสิทธิ์ อภิระติง, ธนาภรณ์ หมั่นเพียรสุข
บทคัดย่อ (TH) : 

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) หาประสิทธิภาพการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ เรื่อง การแก้ปัญหา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนศรีวิชัยวิทยา 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ที่พัฒนาขึ้น และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัด
การเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ที่พัฒนาขึ้น กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 39 คน โดยใช้วิธีการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แผนการจัดการเรียนรู้ บทเรียนออนไลน์ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และแบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบสถิติที (t-test)
ผลการวิจัยพบว่า 1) การจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ เรื่อง การแก้ปัญหา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนศรีวิชัยวิทยา มีประสิทธิภาพเท่ากับ 82.48/81.37 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นฐานร่วมกับบทเรียนออนไลน์ที่พัฒนาขึ้น โดยรวมอยู่ในระดับมาก

Abstract : 

The purposes of this research were to 1) evaluate the efficiency of Problem-Based Learning management through e-Learning on learning achievement and satisfaction of Science Department titled “Problem Solving” for grade 7 students at Sriwichaiwithaya School, 2) compare the students’ learning achievement before and after learning the developed learning management of Problem-Based Learning through e-Learning, and 3) assess the student’ satisfaction towards learning with Problem-Based Learning through e-Learning. The sample group was 39 grade 7 students at Sriwichaiwithaya School. They were selected by cluster random sampling. The research instruments included learning management lessons, e-Learning, a learning achievement test and a satisfaction questionnaire. The statistics used for data lessons analysis were percentage, mean, standard deviation and t-test.
The research findings showed that 1) the efficiency of Problem-Based Learning management through e-Learning of Science Department titled “Problem Solving” for grade 7 students at Sriwichaiwithaya School was 82.48/81.37, 2) the students’ learning achievement after learning was higher than that of before learning at the statistically significant level of .05, and 3) the student’ satisfaction towards learning with Problem-Based Learning through e-Learning was at a high level.

Keywords : learning achievement, e-Learning, Problem-Based Learning
Full Paper : Download

<< ย้อนกลับ | |