Download

Filter_Search

วารสาร : ปีที่ 5 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2561
ชื่องานวิจัย (TH): การพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ตามรูปแบบการเรียนการสอนของเดวีส์ผ่านสื่อสังคม เพื่อส่งเสริมทักษะปฏิบัติโปรแกรมสำเร็จรูปด้านเอกสาร สำหรับนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพ
ชื่องานวิจัย (EN) : The Development of Learning Activity Based on Davies’s Instructional Model Through Social Media for Supporting Skill of Practicing Document Software Package for the Vocational Certificate Students
ผู้วิจัย : เอกศักดิ์ แหชัยภูมิ*, ทรงศักดิ์ สองสนิท และประวิทย์ สิมมาทัน
บทคัดย่อ (TH) : 

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ตามรูปแบบการเรียนการสอนของเดวีส์ผ่านสื่อสังคมเพื่อส่งเสริมทักษะปฏิบัติโปรแกรมสำเร็จรูปด้านเอกสาร สำหรับนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพ
2) เปรียบเทียบทักษะปฏิบัติระหว่างผู้เรียนที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้ตามรูปแบบการเรียนการสอนของ
เดวีส์ผ่านสื่อสังคมเพื่อส่งเสริมทักษะปฏิบัติโปรแกรมสำเร็จรูปด้านเอกสาร สำหรับนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพกับการเรียนการสอนปกติ และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้ตามรูปแบบการเรียนการสอนของเดวีส์ผ่านสื่อสังคมเพื่อส่งเสริมทักษะปฏิบัติโปรแกรมสำเร็จรูปด้านเอกสาร สำหรับนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพที่พัฒนาขึ้น กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ สาขางานเทคโนโลยีสารสนเทศ ชั้นปีที่ 1 ทั้งหมดมีจำนวน 2 หมู่เรียน วิทยาลัยเทคนิคชัยภูมิ ที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 1
ปีการศึกษา 2560 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ 2) แบบวัดทักษะปฏิบัติ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจ สถิติที่ใช้ในการวิจัยคือ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t-test dependent
ผลการวิจัยพบว่า 1) ระดับความเหมาะสมของกิจกรรมการเรียนรู้ตามรูปแบบการเรียนการสอนของเดวีส์ผ่านสื่อสังคมเพื่อส่งเสริมทักษะปฏิบัติโปรแกรมสำเร็จรูปด้านเอกสาร สำหรับนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพ โดยภาพรวม มีระดับความเหมาะสมมากที่สุด 2) กลุ่มผู้เรียนที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้ตามรูปแบบการเรียน
การสอนของเดวีส์ผ่านสื่อสังคม มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงกว่ากลุ่มที่เรียนแบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ระดับความพึงพอใจของผู้เรียนโดยภาพรวม มีระดับความพึงพอใจมากที่สุด

Abstract : 

The purpose of this research were 1) to develop the learning activity based on Davies’s instructional model through social media for supporting skill of practicing document software package for the Vocational Certificate students. 2) to compare the skill between students that learn through the learning activity based on Davies’s instructional model through social media and students of normal program. 3) to study about the satisfaction of students in control group that has improved. The sample in this research was first year Vocational Certificate students in the major of Information technology. There were 2 separated group which are studying at Chaiyaphum Vocational College in the 1st semester, academic year 2017. The instruments were
1) Lesson plan 2) practice skill 3) achievement test of satisfaction assessment form. The statistical procedures used for data analysis were arithmetic mean, percentage, standard deviation and
t-test.
The result of research were as follows: 1) Overall, the level of suitability of the lesson plan has an excellent level of suitability. 2) Students in a group of learning activity based on Davies’s instructional model through social media the mean learning achievement score from Davies’s instructional model was higher than the normal program statistical significantly in the level of .05 3) Overall, the student’s had made a mean satisfaction regarding score which was an excellent level.

Keywords : Development of Learning Activity, Davies’s Instructional Model, Social Media, Skill of Practicing Document Software Package
Full Paper : Download

<< ย้อนกลับ | |