Download

Filter_Search

วารสาร : ปีที่ 5 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2561
ชื่องานวิจัย (TH): การจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานโดยใช้สื่อสังคมออนไลน์สนับสนุนวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐานที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน ชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพ
ชื่องานวิจัย (EN) : The Results of Problem Base Learning Management by Using Social Media on Basic Occupations Mathematics Subject for Vocational Certification Students
ผู้วิจัย : ตันติกร คมคาย*, ทรงศักดิ์ สองสนิท และพงศ์ธร โพธิ์พูลศักดิ์
บทคัดย่อ (TH) : 

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากิจกรรมการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานโดยใช้สื่อสังคมออนไลน์สนับสนุนวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐานที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพ
2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานโดยใช้สื่อสังคมออนไลน์สนับสนุนวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐานที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพคะแนนระหว่างก่อนเรียนกับหลังเรียน และ 3) ศึกษาความพึงพอใจการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานโดยใช้สื่อสังคมออนไลน์สนับสนุนวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐานที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ นักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพ วิทยาลัยเทคโนโลยีพลพาณิชยการ อำเภอพล จังหวัดขอนแก่น ปีการศึกษา 2560 จำนวน 1 หมู่เรียนจำนวน 20 คนได้โดยวิธีการเลือกการสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบง่าย (Simple random sampling) จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือกิจกรรมการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานโดยใช้สื่อสังคมออนไลน์สนับสนุนวิชาคณิตศาสตร์ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน คือ t-test Dependent
ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลพัฒนากิจกรรมการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานโดยใช้สื่อสังคมออนไลน์สนับสนุนวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐานที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพ ผู้เชี่ยวชาญมีความคิดเห็นต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ในภาพรวมทุกด้านในระดับเหมาะสมมากที่สุด 2) ผลเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานโดยใช้สื่อสังคมออนไลน์สนับสนุนวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐานที่มีต่อผลสัมฤทธิ์คะแนนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน คะแนนก่อนเรียนและหลังเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยการจัดการเรียนรู้แบบปัญหาเป็นฐานโดยใช้สื่อสังคมออนไลน์สนับสนุนวิชาคณิตศาสตร์พื้นฐานอาชีพที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นประกาศนียบัตรวิชาชีพ โดยรวมอยู่ในระดับพึงพอใจมากที่สุด เมื่อพิจารณาในด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ด้านที่ 3 ด้านสื่อและแหล่งค้นคว้า และด้านที่มีค่าเฉลี่ยน้อยสุด ด้านที่ 2 ด้านเนื้อหา

Abstract : 

The purposes of this research were these: 1) to develop lessons plan on problem base learning by using social media on basic occupations mathematics which effects on learning achievement for vocational certification students 2) to compare learning achievement, post and pre learning on the students that using the problem base learning management by using social media on basic occupations mathematics which effects on learning achievement for vocational certification students3) to examine the student’s satisfaction towards learning through the problem base learning management by using social media on basic occupations mathematics which effects on learning achievement for vocational certification students. Sample of this research consisted of a group of 20 students of Phon commercial and technical college in the academic year 2017 in Phon, KhonKaen, selected through the Simple random sampling technique. The research instruments were 1. lessons plan on problem base learning by using social media on basic occupations mathematics 2. learning achievement test 3. questionnaire on learning satisfaction of the students. The statistical methodologies used for analyzing the data were mean, standard deviation. The statistics used for hypothesis testing.t-test (Dependent)
The results of the research were as follow : 1) To develop lesson planon problem base learning management by using social media on basic occupations mathematics which effects on learning achievement for vocational certification students ; the experts’ comments on all sides overview of suitability of lessons plan were at the highest level 2) Results of the evaluation were the problem base learning management by using social media on basic occupations mathematics subject of The Ratio was developed as a post-learning as and a pre- learning as at the .05 level of significance. 3) The student’s satisfaction on the problem base learning management by using social media on basic occupations mathematics through the developed was at the highest level Therefore problem base learning by using social media on basic occupations mathematics is developed and achieved all objectives and can be used in teaching and learning.

Keywords : Development of Learning Activity, Problem Base Learning, Social Media, Mathematics
Full Paper : Download

<< ย้อนกลับ | |