Download

Filter_Search

วารสาร : ปีที่ 5 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2561
ชื่องานวิจัย (TH): การพัฒนาสื่อใหม่เพื่อการประชาสัมพันธ์สาขาภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร ด้วยสื่อสังคมออนไลน์
ชื่องานวิจัย (EN) : Development of New Media for Public Relations of Thai for Communication Department by using Social Media
ผู้วิจัย : ชมพูนุท เมฆเมืองทอง และศิริประภา แสงจิตร
บทคัดย่อ (TH) : 

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาสื่อใหม่เพื่อการประชาสัมพันธ์สาขาภาษาไทยเพื่อการสื่อสารด้วยสื่อสังคมออนไลน์ 2) ศึกษาผลการทดลองใช้สื่อใหม่เพื่อการประชาสัมพันธ์สาขาภาษาไทยเพื่อการสื่อสารด้วยสื่อสังคมออนไลน์ และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของกลุ่มตัวอย่างที่มีต่อสื่อใหม่เพื่อการประชาสัมพันธ์สาขาภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร
ผลการวิจัยพบว่า 1) สื่อเพื่อการประชาสัมพันธ์สาขาภาษาไทยเพื่อการสื่อสารผ่าน Facebook Page สาขาภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร:RMU ระหว่างวันที่ 1-30 กันยายน 2561 จำนวน 65 โพสต์ เป็นการสื่อสารด้วยสื่อประเภทภาพ 31 โพสต์ ประเภท วีดิโอ 32 โพสต์ และประเภทลิงค์ 21 โพสต์ พบว่า หลังสิ้นสุดการพัฒนา ณ วันที่ 1 ตุลาคม 2561 มีจำนวนผู้ถูกใจเพจ 1,711 คน เพิ่มขึ้นจากก่อนการดำเนินการ 111 คน นอกจากนี้ยังมีผู้เข้ามาเยี่ยมชมเพจรวมจำนวน 1,535 ครั้ง มีการเข้าถึง 28,800 คน และผู้เข้าถึงมีส่วนร่วมในโพสต์ 21,475 คน
2) การศึกษาผลการทดลองใช้สื่อใหม่เพื่อการประชาสัมพันธ์สาขาภาษาไทยเพื่อการสื่อสารด้วยสื่อสังคมออนไลน์ พบว่า ประสิทธิภาพของเพจโดยรวม พบว่ามีการเข้าถึง 28,800 คน และผู้เข้าถึงมีส่วนร่วมในโพสต์ 21,475 คน ส่งผลให้ค่าเฉลี่ย Facebook Engagement Rate Page สาขาภาษาไทยเพื่อการสื่อสาร:RMU หลังสิ้นสุดการดำเนินการ มีค่า Engagement Rate คือ 74.57% หรือเท่ากับ 0.75 ซึ่งสูงกว่าค่าเฉลี่ยของประเทศไทย และ
3) ผลการศึกษาความพึงพอใจของกลุ่มตัวอย่าง พบว่า กลุ่มตัวอย่างมีความพึงพอใจต่อสื่อใหม่เพื่อการประชาสัมพันธ์สาขาภาษาไทยเพื่อการสื่อสารโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อจำแนกเป็นรายข้อพบว่าข้อที่มีความพึงพอใจสูงสุด 3 ลำดับ คือ มีช่องทางการประชาสัมพันธ์ที่หลากหลาย, ช่องทางการประชาสัมพันธ์เหมาะสม และข้อมูลข่าวสารมีประโยชน์/น่าสนใจ

Abstract : 

The purposes of this research were (1) to develop the new media, 2) to study the results of the new media use, and 3) to study the satisfaction of the sample group towards the new media for public relations of Thai for Communication Department.
The results revealed that 1) the media for public relations of Thai for Communication Department, RMU, via Facebook Page from 1 to 30 September 2018 contained 65 posts: 31 image media posts, 32 video posts, and 21 link posts. After the end of development, as of 1 October 2018, it was found that there were 1,711 people who liked the page, increasing 111 people. In addition, there were people visiting the web page 1,535 times. The web page accessed 28,800 people, and out of this number, 21,475 participated in the posts. 2) The study of the results of using new media for promoting the Department of Thai for communication revealed that the overall page performance after the end of the development indicated that the access to the web page of 28,800 people and the participation in the posts of 21,475 people showed that the average of Facebook Engagement Rate Page of the Department of Thai for communication, RMU, was at 74.57% or equal to 0.75 which was higher than the average of Thailand. and 3) The results of the satisfaction of the sample group found that the sample group was satisfied with the new media for promoting Thai for Communication Department at the highest level. When classified as each item, there were three most satisfied items: the various public relations channels, the appropriate public relations channels, and the useful and interesting information.

Keywords : New Media for Public Relation, Thai for Communication Department, Social Media
Full Paper : Download

<< ย้อนกลับ | |