Download

Filter_Search

วารสาร : ปีที่ 4 ฉบับที่ 1 มกราคม-มิถุนายน 2560
ชื่องานวิจัย (TH): การพัฒนากระบวนการเรียนรู้ด้วยเทคนิคการจัดการเรียนรู้แบบ KWDL โดยการ ใช้สื่อบทเรียนวีดิทัศน์ เรื่อง การแก้โจทย์ปัญหาโดยการใช้บัญญัติไตรยางศ์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
ชื่องานวิจัย (EN) : The Development of Learning Process Using Technical Learning KWDL with Video Lesson on Solving Problems Using the Rule of Three in Arithmetic for Grade 6 Students
ผู้วิจัย : นันทิยาภรณ์ หงษ์เวียงจันทร์ และ ไกยสิทธิ์ อภิระติง
บทคัดย่อ (TH) : 

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากระบวนการเรียนรู้ด้วยเทคนิคการเรียนรู้แบบ KWDL โดยการใช้สื่อบทเรียนวีดิทัศน์ เรื่อง การแก้โจทย์ปัญหาโดยการใช้บัญญัติไตรยางศ์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนก่อนและหลังที่ได้รับการจัดกระบวนการเรียนรู้ด้วยเทคนิคการเรียนรู้แบบ KWDLโดยการใช้สื่อบทเรียนวีดิทัศน์ และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยกระบวนการเรียนรู้ด้วยเทคนิคการเรียนรู้แบบKWDLโดยการใช้สื่อบทเรียนวีดิทัศน์ กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดสระกร่างเจริญธรรม ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 30 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่มโดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยการสุ่ม สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและ paired t-test
ผลการวิจัยพบว่า 1) กระบวนการเรียนรู้ด้วยเทคนิคการเรียนรู้แบบ KWDLโดยการใช้สื่อบทเรียนวีดิทัศน์ เรื่อง การแก้โจทย์ปัญหาโดยการใช้บัญญัติไตรยางศ์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 มีประสิทธิภาพ เท่ากับ 1.54 ตามเกณฑ์ของเมกุยแกนส์ 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) ความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยกระบวนการเรียนรู้ด้วยเทคนิคการเรียนรู้แบบ KWDL โดยการใช้สื่อบทเรียนวีดิทัศน์ อยู่ในระดับมาก

Abstract : 

The purposes of the research were to develop the learning process using technical learning KWDL with video lesson on solving problems using the rule of three in arithmetic for grade 6 students, to compare the students’ learning achievements before and after using the learning process by technical learning KWDL by using video lesson, and to investigate the students’ satisfaction with learning through the learning process by technical learning KWDL by using video lesson. A sample consisted 30 grade 6 students at Wadsakrangchareantham School in the second semester of academic year 2016, Obtained using the cluster random sampling technique. Statistics used in data analyses were mean, standard deviation and Faired t-test.
The research findings found that 1) the efficiency of the learning process using technical learning KWDL with video lesson on solving problems using the rule of three in arithmetic for sixth-grade students was 1.54 with Meguigans ratio; 2) the students showed gains in learning achievement from before learning at the .05 level of significance; 3) the student showed satisfactions with learning using technical learning KWDL with video lesson in overall at a more level.

Keywords : Technical Learning KWDL, Video Lesson, Solving Problems Using the Rule of Three in Arithmetic
Full Paper : Download

<< ย้อนกลับ | |