Download

Filter_Search

วารสาร : ปีที่ 4 ฉบับที่ 1 มกราคม-มิถุนายน 2560
ชื่องานวิจัย (TH): การจัดการเรียนรู้เพื่อพัฒนาความคิดสร้างสรรค์และการเรียนรู้เป็นทีมด้วยกระบวนการแบบโครงงานผ่านอินโฟกราฟิก
ชื่องานวิจัย (EN) : Learning Management for Creative Thinking Development and Team Learning Based on Project Based Learning Approach Via Infographics
ผู้วิจัย : ดวงใจ พุทธเษม
บทคัดย่อ (TH) : 

การวิจัยเรื่องนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการแบบโครงงานผ่านอินโฟกราฟิก และ 2) ศึกษาความคิดสร้างสรรค์และพฤติกรรมการเรียนรู้เป็นทีมของนักเรียนที่เรียนผ่านกระบวนการเรียนรู้แบบโครงงานผ่านอินโฟกราฟิก ประชากรที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ ครูผู้สอนในกลุ่มโรงเรียนโกรกพระ กลุ่มสาระการงานอาชีพและเทคโนโลยี สังกัดสำนักงานการประถม ศึกษาพื้นที่การศึกษานครสวรรค์เขต 1 จำนวน 21 โรงเรียน จำนวนทั้งสิ้น 21 คน และนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่เรียนกับครูผู้สอนที่เป็นกลุ่มประชากร กลุ่มตัวอย่างในการศึกษา ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนอนุบาลโกรกพระ กลุ่มสาระการงานอาชีพและเทคโนโลยี จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้พัฒนาความคิดสร้างสรรค์และการเรียนรู้เป็นทีมด้วยกระบวนการแบบโครงงานผ่านอินโฟกราฟิก แบบประเมินคุณภาพแผนการจัดการเรียนรู้ และแบบทดสอบความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียน สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ Dependent t-test
ผลการวิจัยพบว่า ความรู้ของครูผู้สอนที่ใช้กระบวนการจัดการเรียนรู้แบบโครงงานผ่านอินโฟกราฟิกอยู่ในระดับดีมาก ร้อยละ 80.10 และผลการทดสอบความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนที่เรียนรู้แบบโครงงานผ่านอินโฟกราฟิกหลังเรียนมีความคิดสร้างสรรค์ที่สูงขึ้น ภาพรวมค่าเฉลี่ยทั้ง 3 ด้าน คะแนนเฉลี่ยก่อนเรียน 19.77 คะแนนเฉลี่ยหลังเรียน 45.07 และผลการประเมินพฤติกรรมการเรียนรู้ร่วมกันเป็นทีมของนักเรียนที่เรียนด้วยกระบวนการแบบโครงงานผ่านอินโฟกราฟิกพบว่าภาพรวมอยู่ในระดับมาก

Abstract : 

This research was aim 1) to develop the learning management based on Project Based Learning (PjBL) via Inforgraphics, and 2) to study the creative thinking and team learning behavior of students when Project Based Learning (PjBL) via Inforgraphics was applied. The population in this study was 21 teachers from 21 schools in Small-Sized Schools in Krokpra District who teach in Career and Technology Core Subjects Area under Nakhon Sawan Primary Education Office Area 1 and students who they teach were assigned to the population too. The sample groups were sample from population which were 30 Grade 6 students who were studying in Small-Sized Schools in Krokpra District. The tools research used creative thinking development and team learning based on project-based learning approach via infographics Learning Management Plan, an evaluation forms and creative test form. The statistics used were: mean, standard deviation and paired t-test.

The findings of research shows that, the 80% of teachers have knowledge in learning management based on Project Based Learning (PjBL) approach have at very high level. The test of creative thinking after they learned by learning management based on Project Based Learning (PjBL) approach via Inforgraphics have high score of posttest than pretest (45.07/ 19.77), and the learning behavior have the total amount in high score of team learning.

Keywords : Infographic, the creative thinking, team learning
Full Paper : Download

<< ย้อนกลับ | |