Download

Filter_Search

วารสาร : ปีที่ 4 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2560
ชื่องานวิจัย (TH): การออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสาธิตโดยใช้บทเรียนออนไลน์ เรื่องโปรแกรมประมวลผลคำ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น
ชื่องานวิจัย (EN) : Learning Activity Design for the Demonstration Teaching Method in e-Learning on Lessons for using Word Processors for Junior High School Students
ผู้วิจัย : นำพล มากสอน และ ทับทิมทอง กอบัวแก้ว
บทคัดย่อ (TH) : 

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสาธิตโดยใช้บทเรียนออนไลน์ เรื่องโปรแกรมประมวลผลคำ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น 2) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียนที่เรียนโดยกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสาธิตโดยใช้บทเรียนออนไลน์ เรื่องโปรแกรมประมวลผลคำ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนวัดสระด่าน จำนวน 30 คน ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่มโดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยการสุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) แผนกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยกระบวน การสาธิตโดยใช้บทเรียนออนไลน์ 2) บทเรียนออนไลน์ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 4) แบบประเมินบทเรียนออนไลน์ สถิติที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ การหาประสิทธิภาพ (E1/E2) ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าดัชนีความสอดคล้อง และ t-test
ผลการวิจัย พบว่า 1) ผลการออกแบบกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสาธิตโดยใช้บทเรียนออนไลน์ มีความเหมาะสม ประกอบด้วยแผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ จำนวน 4 แผน ดังนี้ แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 1 ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับโปรแกรมประมวลผลคำ แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 2 การพิมพ์ข้อความและการทำงานกับเอกสาร แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 3 การจัดรูปแบบข้อความ แผนการจัดการเรียนรู้ที่ 4 การสั่งพิมพ์เอกสาร 2) ประสิทธิภาพกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสาธิตโดยใช้บทเรียนออนไลน์ มีประสิทธิภาพ (E1/E2) เท่ากับ 84.17/83.42 3) นักเรียนที่เรียนจากกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยกระบวนการสาธิตโดยใช้บทเรียนออนไลน์ มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05

Abstract : 

The purpose of this research was to develop learning activities designed for the demonstration teaching method in e-Learning on lessons for using word processors for junior high school students and to compare students’ learning achievements before and after e-Learning lessons on using word processors for junior high school. This was tested using a sample of 30 students in Matayomsuksa 1 at Watsadan School in the second semester of academic year 2016. The sample was obtained using cluster and random sampling techniques. The instruments used in this study were 1) Lesson plans of learning activities using the Demonstration Teaching Method in e-Learning on Lessons for using Word Processors, 2) e-Learning, 3) Achievement tests and 4) Evaluation forms from e-Learning. Data were analyzed using Efficiency (E1/E2), Mean, Standard Deviation, Index of item Objective Congruence and Dependent Sample T-Test methods.
The research findings were as follows: 1) Learning activities designed for the demonstration teaching method in e-Learning on lessons for using word processors for junior high school students was considered suitable. It was composed of four lesson plans: Lesson Plan 1 Introduction to word processing, Lesson Plan 2 Typing text and working with documents, Lesson Plan 3 Text formatting and Lesson Plan 4 Printing. 2) The efficiency (E1/E2) of learning activities designed for the demonstration teaching method in e-Learning was 84.17/83.42. 3) The simples’ learning achievement through learning activities designed for the demonstration teaching method in e-Learning from the posttest was higher than that of the pretest at a .05 level of statistical significance.

Keywords : Learning Activity Design, e-Learning, Demonstration Teaching Method
Full Paper : Download

<< ย้อนกลับ | |