Download

Filter_Search

วารสาร : ปีที่ 4 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2561
ชื่องานวิจัย (TH): แนวทางการพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน โดยใช้เทคนิคการใช้ใบงาน (Job Sheet) รายวิชาโครงสร้างข้อมูลและอัลกอริทึม
ชื่องานวิจัย (EN) : The Development of Learning Achievement on the Data Structures and Algorithms using Techniques of using Job Sheet Method
ผู้วิจัย : อรวรรณ แท่งทอง
บทคัดย่อ (TH) : 

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ในรายวิชาโครงสร้างข้อมูล
และอัลกอริทึม โดยเทคนิคการใช้ใบงาน (Job Sheet) 2) ศึกษาพฤติกรรมการเรียนรู้ ในรายวิชาโครงสร้างข้อมูลและอัลกอริทึม โดยใช้เทคนิคการใช้ใบงาน และ 3) ศึกษาความพึงพอใจต่อการใช้เทคนิคการใช้ใบงาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ได้แก่ นักศึกษาชั้นปีที่ 3 ที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชาโครงสร้างข้อมูลและอัลกอริทึม จำนวน 44 คน ที่ลงทะเบียนเรียน
ในภาคการศึกษาที่ 2 ปีการศึกษา 2560 ซึ่งได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ 1) แผนการสอนการใช้งานคอมพิวเตอร์ 2) ใบงานกิจกรรมการเรียนรู้ 3) แบบทดสอบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และ 4)แบบสอบถามความพึงพอใจของนักศึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย ค่าร้อยละค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการทดสอบค่าที
ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
2) นักศึกษาให้ความสนใจในการจัดกิจกรรมการเรียน มีความกระตือรือร้นในการเข้าศึกษา และเรียนรู้ได้ทั้งในภาคทฤษฎี
และภาคปฏิบัติได้อย่างมีประสิทธิภาพ และ 3) นักศึกษามีความพึงพอใจต่อการใช้เทคนิคการจัดการเรียนการสอนโดยใช้เทคนิคใบงาน (Job Sheet) ในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณารายด้านพบว่าอยู่ในระดับมากที่สุดทั้ง 2 ด้าน ได้แก่ ด้านเนื้อหาและด้านการจัดกิจกรรม

Abstract : 

The objectives of this research were 1) to develop students’ learning achievement in the course of Data Structures and Algorithms by using job sheet, 2) to examine students’ learning behaviors in the course of Data Structures and Algorithms by using job sheet, and 3) to study students’ satisfaction towards learning with the job sheet. The samples were 44 third-year students who studied the course of data structures and Algorithms in the second of semester academic year 2017. The samples were selected by the purposive sampling technique. The research instruments were 1) a lesson plan,
2) learning activity sheets, 3) an achievement test, and 4) a student satisfaction evaluation. Data was analyzed in terms of percentage, mean, standard deviation, and t-test dependent.
The research findings showed that the 1. There was a statistically significant difference between the students’ learning achievement before and after using techniques of job sheet teaching method at the .05 level. 2. Students were interested in learning activities. They were enthusiastic to participate in class both learning with theory and practice section efficiently. 3. The students’ satisfaction towards learning with the job sheet, in overall, was at highest level. When considering each aspect, it was found that the two aspects were at the highest level were contents, and activities.

Keywords : การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน, ใบงาน, โครงสร้างข้อมูลและอัลกอริทึม
Full Paper : Download

<< ย้อนกลับ | |