Download

Filter_Search

วารสาร : ปีที่ 5 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม-ธันวาคม 2562
ชื่องานวิจัย (TH): การพัฒนาสื่อโมชันกราฟิกเพื่อประกอบการเรียนรู้รายวิชา ส22101 สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
ชื่องานวิจัย (EN) : Development of Motion Graphics Learning Materials for SOC22101 Course Learning Social Studies, Religions, and Cultures on the Buddha, the Dhamma, and the Sangha for Mattayomseuksa 2 level
ผู้วิจัย : วรรณทิภา ธรรมโชติ
บทคัดย่อ (TH) : 

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาสื่อโมชันกราฟิกเพื่อประกอบการเรียนรู้รายวิชา ส22101 สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนระหว่างก่อนเรียนและหลังเรียนโดยใช้สื่อ โมชันกราฟิกเพื่อประกอบการเรียนรู้รายวิชา ส22101 สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 และ 3) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนโดยใช้สื่อโมชันกราฟิกเพื่อประกอบการเรียนรู้รายวิชา ส22101 สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 กลุ่มเป้าหมายในการวิจัยคือนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนพระธาตุขามแก่นพิทยาลัย ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2561 จำนวน 17 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) สื่อโมชันกราฟิกเพื่อประกอบการเรียนรู้รายวิชา ส22101 สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์ และ 3) แบบสอบถามความพึงพอใจที่มีต่อการจัดการเรียนรู้โดยใช้สื่อโมชันกราฟิกเพื่อประกอบการเรียนรู้รายวิชา ส22101 สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ สถิติทดสอบค่าที (t-test)
ผลการวิจัยพบว่า 1) ได้สื่อโมชันกราฟิกเพื่อประกอบการเรียนรู้รายวิชา ส22101 สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 10 ชุด ประกอบด้วย ชุดที่ 1
พุทธประวัติ ชุดที่ 2 พุทธสาวก พุทธสาวิกา ชุดที่ 3 ชาดก ชุดที่ 4 หลักธรรมทางพระพุทธศาสนา ชุดที่ 5 พุทธศาสนสุภาษิต ชุดที่ 6 หน้าที่และมารยาทชาวพุทธ ชุดที่ 7 วันสำคัญทางพระพุทธศาสนา ชุดที่ 8 ศาสนพิธี ชุดที่ 9
การบริหารจิตและการเจริญปัญญา และชุดที่ 10 พุทธศาสนากับการพัฒนา ที่มีประสิทธิภาพ เท่ากับ 84.00/83.53 ซึ่งมีประสิทธิภาพสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่องพระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์ หลังเรียนโดยใช้สื่อโมชันกราฟิกสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 มีความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนโดยใช้สื่อโมชันกราฟิก เรื่อง พระพุทธ พระธรรม พระสงฆ์ โดยรวมอยู่ในระดับมาก

Abstract : 

This research aimed to 1) create and develop effective motion graphics learning materials for SOC22101 course social studies, religions, and cultures on the Buddha, the Dhamma, and the Sangha for Mattayomseuksa 2 level, accordingly to the 80/80 standard; 2)compare the achievements from before and after trying out the developed motion graphic learning materials for SOC22101 course social studies, religions, and cultures on the Buddha, the Dhamma, and the Sangha in Mattayomseuksa 2 level; and 3) study satisfaction of students towards using the developed motion graphics learning materials in SOC22101 classes social studies, religions, and cultures on the Buddha, the Dhamma, and the Sangha for Mattayomseuksa 2 level. The target group used in this research were 17 Mattayomseuksa 2 level students of academic year 2018 1st semester from Pratat Kham Kaen Pittayalai School. They were selected using Purposive Sampling Method. The tools used in data collecting consisted of 1) motion graphics learning materials for SOC22101 course social studies, religions, and cultures on the Buddha, the Dhamma, and the Sangha for Mattayomseuksa 2 level; 2) learning achievement evaluation forms on the learning of the Buddha, the Dhamma, and the Sangha; and 3) questionnaires on satisfaction towards learning management using the developed motion graphics learning materials for SOC22101 course social studies, religions, and cultures on the Buddha, the Dhamma, and the Sangha for Mattayomseuksa 2 level. The statistics used in data analyzing were mean, standard deviation, and t-test.
The research findings were 1) 10 effective motion graphics learning materials: Volume 1 Biology of the Buddha, Volume 2 Buddhists, Volume 3 The Tales of Reincarnation, Volume 4 Dhammic Principles, Volume 5 Buddhist Proverbs, Volume 6 Duty and Manner as a Buddhist, Volume 7 Important Buddhism-related Days, Volume 8 Buddhist Ceremonies, Volume 9 Mediation and Intellect Practices, and Volume 10 Buddhism and Development, for SOC22101 course social studies, religions, and cultures on the Buddha, the Dhamma, and the Sangha for Mattayomseuksa 2 level, with efficiency scores of 84.00/83.53 which was higher than the set standard, 2) learning achievement of before and after studying on the Buddha, the Dhamma, and the Sangha using motion graphics learning materials were different with a statistical significance level of .05 the after scored higher; and 3) the students of Mattayomseuksa 2 level were satisfied with the learning management using the developed motion graphics learning materials on the Buddha, the Dhamma, and the Sangha at high level in general.

Keywords : Motion graphics materials; learning core; social studies, religions, and cultures; Mattayomseuksa 2 level
Full Paper : Download

<< ย้อนกลับ | |